ARGUMENTEN VOOR EEN HEILIGE DAG zeven tekeningen Argumenten voor een heilige dag is een serie van zeven monumentale tekeningen. De tekeningen zijn gemaakt in de wintermaanden van 2003/4, voor een expositie in de klokkezolder van het kasteel van Rhoon. De tekeningen zijn gemaakt in grafiet en siberisch krijt op 300 grams Hahnemuhle papier van 140 x100 cm. De term 'heilige dag' heeft niet alleen betekenis in een religieuze context. Als (huis)schilders een laklaag over een ondergrond in een afwijkende kleur heen schilderen, blijkt soms de volgende dag de kleur van de ondergrond door de bovenste laag heen te schemeren. De schilders noemen dit een 'heilige dag'. In de Argumenten voor een heilige dag is het papier verzadigd met een laag siberisch krijt die het oppervlak een zwartfluwelen diepte geeft. Maar de verzadiging is onvolkomen. Bij het aanbrengen van droge pigmenten op papier is de dekking zelden volledig, hier en daar blijft het wit van het papier door het roetzwart van het krijt schemeren. De heilige dag van de drie monotheistische wereldreligies is de sabbat, de rustdag. 'Als nu God op de zevende dag volbracht had zijn werk, dat hij gemaakt had, heeft hij gerust op de zevende dag van al zijn werk, dat hij gemaakt had; en God heeft de zevende dag gezegend en die geheiligd, omdat hij op dezelve gerust heeft van al zijn werk, hetwelk God geschapen had om te volmaken.'(Genesis 2:2-3) Na de zes (werk-) dagen van de week is de heilige zevende dag gewijd aan dingen die ons eigen leven overstijgen - aan de ervaring van een transcendente werkelijkheid die ons leven een anders afwezige kracht, diepte, en richting kan geven. De tekeningen, zeven wolkenluchten, zijn een argument of pleidooi voor zo'n heilige dag. Zij roepen een tijdloze ruimte op: de stille en weidse ruimte van de hemel waarin de wolken gestaag, maar soms nauwelijks waarneembaar, voortbewegen. De wolken in de lucht worden langzaam gevormd en bewogen door voor ons onzichtbare krachten: de convectie van warme lucht, de condensatie van water, de hoge winden. Door omhoog te kijken, naar de lucht met zijn wolken en winden, maken wij ons, al is het maar voor een moment, los van de aarde, los van ons dagelijks leven en van onze illusie van beheersing en doelgerichtheid. 'Except that religion has a dependable product, our fear and loneliness, to trade on, wheras art has to convince people that they need it, they need something purer and more authentic than they get elsewhere, in all of life's other business. That purity and authenticity are worth having, or witnessing from however far away.' - John Updike, Seek my face, 2003 Drie van de zeven tekeningen uit deze serie kunt u op deze site bekijken, in de sectie 'Galerie/Nieuw'. (Met dank aan Erick de Lyon, die mij wees op de schildersuitdrukking 'heilige dag' in verband met deze tekeningen, en Helene Min, die mij wees op de in onbruik geraakte uitdrukking 'ergens een heilige dag van maken': iets met uiterste nauwkeurigheid doen.)